De crisis gaat voorbij

Soms kan een crisis net te lang duren. Dagelijks komen er faillissementen bij. Sommigen met heel tragische gevolgen. Veel ondernemers zitten in de knel. De helft van de ondernemers geeft toe behoorlijke problemen te ondervinden met de financiering van de onderneming. Er is weliswaar een licht herstel merkbaar, het zal echter nog wel een tijdje duren voordat we weer kunnen spreken over groei. Voorlopig zijn ondernemers nog somber over de toekomst!

Zelf ben ik in 1980 gestart met een klein accountants- en advieskantoor. Dit is dus de tweede crisis in mijn professioneel bestaan. Ook toen was er sprake van een recessie. De bouw stagneerde, de huizenmarkt haperde en veel bedrijven moesten noodgedwongen mensen ontslaan. Sommigen zeggen dat de crisis in 1980 minder ‘diep’ was. Ik betwijfel dat te geloven. Hij duurde wel korter. Daar zit het grote verschil met nu. Ook toen vielen echter dagelijks bedrijven om en de ontslagvergunningen die ik aanvroeg namens mijn klanten domineerden de dagelijkse post. De eens zo gezonde ondernemingen moesten sterk saneren en banken stonden niet bepaald in de rij om de zaak ‘draaiende’  te houden. Het aantal startende ondernemers daalde tot een absoluut dieptepunt en de  economische bedrijvigheid nam zienderogen af. Bedrijfspanden stonden leeg en de aanblik van bedrijventerreinen was troosteloos en somber. Kortom, ook in 1980 was er sprake van een diepe recessie een sterk krimpende bedrijvigheid en leek een economische opbloei ver weg. Ook toen wisten ondernemers niet meer welke besluiten zij moesten nemen om het hoofd boven water te houden!

En toch kwam er langzamerhand weer licht aan het eind van de tunnel. Er is dus hoop! Ook anno 2013. Dat is de les die we kunnen trekken uit het verleden. Mijn leraar geschiedenis zei altijd: “Wie de geschiedenis niet kent weet ook niets te vertellen over de toekomst!” Wat heeft deze praktijkles mij -persoonlijk- het meest opgeleverd? Veel klanten, heel veel klanten! Waarom? Omdat ik bij alles wat ik deed probeerde om anticyclisch te denken. Juist waar het slecht ging en en waar weinig geld was om aan adviseurs te besteden investeerde ik veel tijd. In tijden van economische recessie gaat het om verstandige besluiten. Kansrijke ondernemers verdienen juist nu een goede adviseur. Ik zag veel collega accountants en adviseurs krampachtig omgaan met de waarheid. Het zou wel weer overwaaien. Te laat en onvoldoende wisten ze de zeilen scherp in de wind te houden. Men wachtte te lang met drastische maatregelen bij klanten door te voeren. Pas als het (bijna) te laat was kwamen zij in actie. Ik nam mij voor dit voorbeeld niet te volgen, maar juist veel tijd in mijn klanten te steken. Ook nu zie ik nog genoeg ondernemers aanrommelen met halfslachtige maatregelen. De tweede les is dat ik nooit de moed laat varen. Het is een kwestie van vechten en doorgaan. Er komt altijd weer een andere tijd. Het gaat om actief overleven en slim conditie opbouwen!

Wat moeten ondernemers in de huidige crisis vooral doen? Specialisten zoeken die hen kunnen helpen met het ‘overleven’ van deze crisis. Adviseurs die willen investeren in herstel. Adviseurs die vertrouwen hebben in de toekomst. Mensen die kennis hebben hoe in ‘de nieuwe realiteit’ te ondernemen. Een frisse blik en nieuwe gezichtspunten kunnen helpen om op een creatieve wijze om te gaan met beperkingen en problemen. Ik las het afgelopen weekend een artikel waarin een bankdirecteur klaagde dat de traditionele accountant en adviseur te lang wacht om de klant in contact te brengen met gespecialiseerde adviseurs. Uit een soort lijfsbehoud redenerend doet de accountant zijn klant hierdoor ongelofelijk veel te kort. Het kan ook om andere redenen slim zijn om een specialist in te schakelen. De toegevoegde waarde en de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid kan juist van meerwaarde zijn voor de relatie. Ook de communicatie met de bank en de fiscus kan soms een ‘nieuwe impuls’ gebruiken. De grote vraag blijft: “Hoe ga je als adviseur met de crisis om, kom je er ‘rijker’ en ‘verstandiger’ uit?” Aan dat laatste hebben ‘ondernemers in nood’ iets!

En wat moeten ondernemers nog meer doen? Vooral blijven ondernemen! Daar waar mogelijk bezuinigen en saneren. Maar wel op een verstandige manier. Alle kansen op de markt benutten en zorgen voor vakkundig en toegewijd personeel. Misschien wel minder, maar kwalitatief beter. Heel langzaam weer wat buffer opbouwen. Kleine stapjes zetten. Geen onverantwoorde investeringen doen en avonturen mijden. Gecalculeerde risico’s nemen en niet stil blijven zitten. Kortom, het gaat meer dan ooit om creativiteit en actief ondernemerschap. Schuw experimenten niet en zoek samenwerking met anderen om een beter positie te verwerven. Probeer op een creatieve wijze aan de slag te blijven. Dat is actief overleven! Een goede communicatie intern en extern is van essentieel belang. Steek de kop niet in het zand. Zorg ervoor dat u dagelijks weet hoe u ervoor staat. Benut kansen om nieuwe perspectieven te ontdekken. Netwerken en nieuwe contacten zoeken kan onverwachts nieuw werk opleveren. Wees creatief, positief, daadkrachtig en vasthoudend. Maar het allerbelangrijkste: “Steek tijd in een goed beheer van geld, mensen en middelen, opereer behendig en verstandig!”

Net als in 1980 komt er weer een andere tijd. De sanering heeft op enig moment plaatsgevonden en gaandeweg ontstaan er weer nieuwe bedrijven. De groei kan dan weleens heel snel gaan. Bent u erbij? Het is een kwestie van actief overleven en niet al te zeer verzwakken. Crisis doorstaan is maar net hoe je er tegenaan kijkt. U moet als ondernemer uw conditie behouden, juist nu. Een gespecialiseerde adviseur kan u hierbij helpen. Of wilt u het liever bij ‘het oude’ laten en nog even afwachten? Sterkte!

hans@klaasse-klaasse.nl

Klaasse&Klaasse – Management Consultants

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.