Het is weer maandag!

Het is weer maandag. Gelukkig of helaas? Dat maakt wel een groot verschil. Er zijn mensen die gebukt gaan onder het begin van de nieuwe werkweek. Er zijn zelfs boeken over geschreven en liedjes over gecomponeerd. Dus klaarblijkelijk is het een onderwerp van discussie. Iets dat mensen danig bezighoudt. Ik wil bijzonder graag -en met veel genoegen- een ‘duit in het zakje’ doen!

Maandag! Er is weer veel te doen deze werkweek. Er zijn ook -ontegenzeggelijk- veel problemen die op uw weg komen deze week. Maar -het moge u een troost zijn- er komen ook weer veel kansen voorbij. Benut deze. Hoe is het eigenlijk gesteld met de toekomst? De huizenmarkt is in beweging. De bouw ziet weer wat perspectieven. Het aantal vacatures groeit en de economie laat –een weliswaar broos– herstel zien. In sommige branches gloort er weer licht aan de horizon. De markt is op sommige plekken nog wat onwillig en er moet meer dan vroeger goed onderhandeld worden over de prijs. Maar –zoals gezegd– er gloort weer licht, hoop perspectief en uitzicht aan de horizon. U moet, wilt u profiteren, dus scherp in de wedstrijd zitten. U heeft het -een beetje- zelf in de hand. Hoe is het eigenlijk gesteld met uw toekomst? Deze blog schrijf ik om u te helpen. Hulp kunt u aannemen, aanvaarden, overdenken, of in de wind slaan. Het is mij om het even! Kijk maar wat u ermee doet. Ik eet er namelijk geen boterham minder om, want ik weet mijn kansen toch wel te verzilveren in successen. Niet altijd maar wel vaak! Ik heb de oprechte wens dat dit ook bij u het geval is. En dat u daarna rustig kunt slapen. Hoop echter niet dat u even onbescheiden als ik, dit ‘aan de grote klok hangt’. Gedenk echter dat een adviseur en business coach nu eenmaal graag te koop loopt met zijn of haar successen. Wij moeten er immers van eten! U niet?

Luister en huiver. Om te profiteren van de mogelijkheden en kansen is het belangrijk dat u van tevoren goed nadenkt over de belangen van –allereerst u zelf– en dan van de ander. Bij zaken mag u best een beetje aan uzelf denken, niet oneerlijk maar vanuit uw zakelijk belang. Weet u wat u deze week wilt bereiken? Weten wat u wilt is het begin van realiseren. Als u alles maar een beetje over zich heen laat komen gaat het allemaal – denk ik in alle bescheidenheid– niet lukken. Wat zijn uw diepere redenen en drijfveren? Kunt u ze benoemen, concreet maken en dat tot een concreet actieplan laten leiden? Of kijkt u wel wat er van terecht komt? Wanneer u uw belangen en doelen kent is het zaak ook die van uw klanten, business partners of opdrachtgevers te kennen. Klinkt logisch, toch?! Beide partijen moeten uiteindelijk tevreden zijn. Echter, nu omgedraaid, eerst uw klant, business partner of opdrachtgever en dan u! Ik zal u dat straks nog uitleggen! Om dat te bereiken is het nodig om de verschillende dimensies te zien. Het gaat niet alleen om prijs, niet alleen om kwaliteit, niet alleen om uw aanbod, niet alleen om vertrouwen, nee het gaat om het totaal. Geïntegreerd denken. De aantrekkelijkheid, de samenhang en de verschillende opties. Denk dus nooit eendimensionaal. Een acceptabele uitkomst voor allebei. U wordt waarschijnlijk niet graag ‘gepiepeld’, ik ook niet. U wilt eerlijk behandeld worden. Ik ook. U moet dit vasthouden ook ten opzichte van de ander. Dat gaat u pas écht helpen!

Als u deze week voor moeilijke besluiten staat –of baanbrekende beslissingen– is deze blog een waarlijk geschenk. U moet namelijk buiten uw eigen overwegingen nog even snel wat alternatieven bedenken. Nu kan het nog! Alternatieven zijn mogelijkheden. Als het allemaal niet zo loopt als u denkt –en hoopt– kunt u snel overschakelen zonder het idee te hebben dat u een nederlaag tegemoet gaat. Alternatieven zijn een redmiddel geen uitvlucht! Grijp echter nooit te gehaast naar alternatieven. Vasthouden aan uw strategie is het allerbelangrijkste. Maar helaas, uw gesprekspartner kan met heel andere ideeën van huis zijn gegaan. Wanneer er dan toch overeenstemming ‘dreigt’ te ontstaan moet u het resultaat direct vastleggen. Dat wordt nogal eens vergeten. In de euforie van het ‘behaalde resultaat’ en de roes van de overwinning wordt er te gemakkelijk verondersteld dat het verder allemaal wel goed komt. Fout! Dus als u deze week voor een belangrijke beslissing staat moge ik u aanbevelen wel te blijven communiceren. Hebben allebei de partijen dezelfde perceptie van het besluit? Best wel taaie kost voor de maandagochtend. Maar zij die de beste resultaten weten te bereiken zijn zij die zich bewust zijn van mogelijk verkeerde oordelen en aanname’s. Benoem dus expliciet wat u heeft afgesproken met elkaar!

Tot slot. U komt pas écht verder als er de bereidheid is om te investeren in relaties met mensen. Niet vanuit eigen belang of om allerlei privébedoelingen maar omdat u wilt dat er een oplossing komt die voor beide partijen voordeel geeft. Customer intimacy is daar een mooi voorbeeld van. Vertrouwen, betrouwbaar zijn en iets met elkaar opbouwen. Hoe krijgt u dit voor elkaar? Vooral integer zijn, zeggen wat u denkt en doen wat u heeft afgesproken. Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig! Dat is het grote verschil tussen ‘denken –en het eigen voordeel zien– op de korte termijn’ of ‘toekomst zien op de lange termijn’. Hier scheiden de ondernemers zich van de charlatans! Het loont om in uw klanten, business partners en opdrachtgevers te investeren. Maar niet alleen in hen. Ook in uw trouwe en toegewijde medewerkers. Mensen die de ambitie hebben om hun eigen belang ondergeschikt te maken aan de ‘corporate ambition’. Of in uw partners, aandeelhouders of collega-directeuren die met lef en inzicht -samen met u- zoeken naar mooie vergezichten, interessante mogelijkheden en gemeenschappelijke belangen. U begrijpt –naar ik oprecht hoop– dat daar geen geheimzinnige verborgen agenda’s, ondoorzichtig gedoe en eigen bedoelingen bij passen. Openheid, transparantie en collectiviteit. Maar ja, dat behoef ik u niet uit te leggen, anders was u al eerder –bij het lezen van deze blog– afgehaakt!

hans@valeuraccountants.nl

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.