Voorkomen en genezen

Als Organisatie Adviseur probeer je ondernemers te helpen om goed na te denken over de structuur van hun organisatie. Je geeft hen adviezen over het ontstaan, bouwen en corrigeren van de organisatiecultuur. Je helpt hen om strategische beslissingen te nemen die echt hout snijden. Aan de andere kant ben je als Register Business Mediator vaak bezig om problemen op te lossen die voorkomen hadden kunnen worden. Een dubbele professie. Een goed belegde boterham met dubbel beleg of een dubbel gevoel?

Je probeert het beste voor de klant te zoeken. Is het altijd raak? Altijd met het gewenste effect? Nee, sommigen adviezen worden simpelweg in de wind geslagen. Jammerlijke ervaring of een prettig leerpunt? In ieder geval blijf je er als adviseur scherp door. Ondernemers zijn niet zomaar te overtuigen. Vaak in het eigen nadeel slaan ze goede adviezen in de wind. Is het de vrijheid of is het eigenzinnigheid? De vrijheid om het zelf beter te weten? Het pakt niet altijd goed uit. Dat is de praktijk. Ik zie heel veel ondernemers beginnersfouten maken of -later– in de euforie van het succes in de problemen raken. Op een niet doordachte wijze nemen zij beslissingen. Beslissingen van een slechte kwaliteit. Ze kiezen paden die de mijne niet zouden zijn. Dat is nog tot daar aan toe. Maar het zijn slingerwegen waarop ze verdwalen. En dat is wel -onnodig- erg! Onverantwoorde besluiten en financiële wandaden zijn het gevolg. Eigenlijk zijn ze niet serieus met hun onderneming bezig. Dat is jammer. Ik heb zo veel kansrijke bedrijven naar de knopen zien gaan. Korte termijn politiek, geen visie en van de hak op de tak. Geen bestendige gedragslijn. Met probeert dit en men probeert dat. Dan met de één en dan met de ander. Er is geen touw aan vast te knopen. Uiteindelijk kunnen ze ook de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Financiële ellende en relationele narigheid. En dan komt mijn andere professionele kant –van Conflict Coach– goed van pas. Als Register Business Mediator en Gecertificeerd Conflict Coach probeer ik dan te redden wat er te redden valt. Dat valt niet altijd mee. Men is vaak verder van het rechte pad af dan men beseft. Sommigen zijn geheel het spoor bijster. Wanneer mensen niet geneigd zijn om een oplossing te bewerkstelligen, maar uitsluitend het eigen gelijk bevechten, is dit een heilloze missie. Dan is ook mijn inbreng van generlei waarde, zonde van de tijd. Tegen list en bedrog is geen kruid gewassen!

Gaan voor een middelijke oplossing? Van hetzelfde laken een pak. Ook hierin zijn sommige -op z’n zachts gezegd- eigenwijs. Ze denken op eigen kracht de oplossing te vinden. Laten het vaak op een juridische procedure of een rechtzaak aankomen. Verharding van standpunten, polarisatie en het blind vechten voor het eigen (on)gelijk. Ondernemers moeten niet alleen bij de aanvang goed nadenken maar ook ‘onderweg’ het hoofd erbij houden. Ik zie vaak dat dit lastig is. Men doet maar een beetje. Jammer dat velen integriteit en het zich houden aan afspraken als een willekeurig en vrijblijvend spelletje zien, dat dan met die en dan met die argumenten weersproken kan worden. Niet goed voor de ondernemer maar ook niet bevordelijk voor zijn of haar reputatie. Korte termijn denkers zal dit echter een zorg zijn. Ingecalculeerd gedragsrisico!

Een somber verhaal. Gaat dan alles verkeerd? Hoe kunnen dit soort situaties voorkomen worden? Preventieve adviezen ter harte nemen. Elkaar eerst goed leren kennen en dan de zaken goed vastleggen. Goed nadenken over de wijze waarop de bedrijfsorganisatie wordt vormgegeven. Met elkaar discussiëren als het op samenwerking aankomt. Waarom willen we dit eigenlijk? Wat is het nut voor het collectief? Bij samenwerking mag er nooit een eenzijdig voordeel zijn. Dat zijn de probleembronnen van de toekomst. Niets aan het toeval overlaten. Dat is een vorm van pré-mediation. Oplossingen zoeken wanneer de problemen nog voorkomen kunnen worden. Dat maakt het beroep van Organisatie Adviseur en Register Business Mediator zo mooi. Bij de aanvang en de voortgang vernieuwende oplossingen zoeken. Conflicten voorkomen en menselijk gedrag coachen!

jklaasse@xs4all register mediator en organisatieadviseur hans@valeuraccountants.nl hans@conflictcentrumnederland.nl

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.