Missie

Digitale disruptie is misschien wel de grootste bedreiging voor zowel kennisintensieve- als industriële ondernemingen. We kennen allemaal de voorbeelden uit het recente verleden. De media, de telecom en energiesector zijn danig op hun kop gezet. Maar ook de detailhandel ziet er sinds een paar jaar geheel anders uit. Waar de internetaankopen stijgen dalen de inkomsten bij de meeste fysieke winkels. Alleen zij die zaken slim weten te combineren groeien. De financiële sector is een ‘doe-het-zelf’ bezigheid geworden. Zijn we er? Nee, nog veel veranderingen zullen uw deel zijn!

Sommige ondernemers worden een beetje zenuwachtig van dit soort (veronder)stellingen. Niet nodig en vooral nalaten. Wat u wel moet doen? Iedere dag uw bedrijf kritisch onder de loep nemen. Om de zoveel tijd uw onderneming opnieuw uitvinden. Uw businessmodel heroverwegen. Een wakkere ondernemer weet dat zijn productiemethode regelmatig op de schop moet. Producten en produceren zijn een vluchtige zekerheid geworden. De verkoopstrategie moet fundamenteel veranderen. “Dat is nogal wat!”, zult u wellicht zeggen. Nog erger; sommige business heeft nog maar een kleine tijd van overleven. Het zal verdwijnen. Bekijk dus eens serieus of meespelen nog wel zin heeft, wanneer u opziet tegen de verandering. Verkopen, opsplitsen, beëindigen of samenwerken zijn mogelijke opties. Kortom, de grote vraag is: “Waarom ben ik er als bedrijf?” Wat is uw antwoord? Digitale disruptie is niet te keren. Reageer dus snel en met krachtige initiatieven!

Allengs bent u misschien wel afgehaakt. Nee? Dat getuigt van lef. Wel, dan komen er nog wat tips van de schrijver dezes. U bent er als ondernemer om waarde te creëren. Waarde voor uzelf, uw medewerkers en uw markt. Onderscheidend en met sprankelende activiteiten. Sprankeling blijft uitsluitend wanneer er nieuwe wegen worden ingeslagen. Sprankeling geeft licht en energie. Deze weg moet u derhalve inslaan. U dient dus –om al de kommer en kwel van de intro te ontlopen– energiek aan de slag gaan met een heldere missie op het gebied van digitalisering. Heeft u de vraag al kunnen beantwoorden: “Waarom ben ik er als ondernemer?” Heeft u uw bestaansreden als weten te formuleren? Een belangrijke stap naar de toekomst! Wat is uw missie? Nee, ik bedoel niet de vage of puntige formulering die op een papiertje staat en al een jaar onaangeroerd in uw bureaulade rust. Nee! Een missie moet leven, net als u. Overleven in de nieuwe realiteit!

Ik heb de meest hoogdravende missies gezien en gehoord die er maar te bedenken zijn. Ver van de praktijk en onuitvoerbaar. Gezwets in de ruimte. En toch is het de trots van de ondernemer met zijn of haar onderneming. Een dode letter. Een sprankelende missie is realistisch en realiseerbaar. We staan voor een toekomst met grote veranderingen en uitdagingen. Uit welke elementen bestaat zo’n missie? In mijn intro-tekst had ik het over disruptie. Dit is een gegeven. Dat kunnen we niet veranderen. Wat we wel kunnen veranderen is hoe we hiermee omgaan. Wat is de bijdrage van uw onderneming? Hoe zorgt u ervoor dat u minder afhankelijk wordt van de gebeurtenissen? Welke wegen slaat u in als uw pad doodloopt? Niet lijdelijk toezien maar meewerken aan oplossingen. Innovatieve ondernemingen zijn in staat om zaken naar hun hand te zetten. Dat vraagt een krachtige missie. Uw missie. “Waarom bent u er als ondernemer?” Spannende vraag!

hans@klaasse-klaasse.nl hans@valeuraccountants.nl

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.