Strategisch denken

Bent u een rasechte onderhandelaar? Een strateeg wellicht? Iemand die dingen naar zijn of haar hand weet te zetten? Altijd recht door zee? Kan een leugentje om bestwil er van tijd tot tijd best af? Af en toe ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. Altijd aan zet blijven? Dat is wel het spel dat wordt gespeeld bij grote strategische en tactische onderhandelingen. Sommigen zijn hier zo verrukt van dat zij het ook –te pas en te onpas– toepassen binnen hun onderneming. Men gebruikt allerlei slimmigheden en listen om het gestelde doel te bereiken. Strategische zetten, noemen zij dit. Is er iets mis mee? Nee! Zolang anderen er niet de dupe van worden, is er redelijk begrip voor ‘strategisch’ gedrag!

Het is al zo oud als de weg naar Kralingen. Het paard van Troje, de slag bij Waterloo, slimme kabinetsformaties, vijandige overnames en tactische CAO onderhandelingen. Strategen willen hun zin krijgen. Zij gebruiken hiervoor alle beschikbare middelen. Gedrag dat steeds vernieuwt onder de druk van slimmigheid en nieuwe informatie. Soms verbaas je jezelf over de sluwheid en creativiteit van mensen. Denk echter niet dat een strateeg een groter doel dient dan zijn of haar eigen doel. Het is iemand die wil winnen. Hoe dan ook. Linksom of rechtsom, de concurrent te slim af zijn, is het motto. Bij iedere onderhandeling is de strateeg degene die het speelveld wenst de controleren en desnoods zoekt te manipuleren. Bedenk dus altijd dat een strateeg die aan zet is het eigen nut laat prevaleren boven het gemeenschappelijk belang. Hoe mooi het allemaal ook lijkt of klinkt. De strateeg wil maar één ding: ‘De overwinning behalen!” Als het niet anders kan ten koste van alles. Knoop dat in uw oren. Op zich is dit niet erg. Wees er echter wel op bedacht. Strategisch gedrag is bedoeld gedrag. Het dient een doel. Het doel van de strateeg. Hoe mooi alles ook kan worden voorgespiegeld, de strateeg is bezig zijn of haar doelen te realiseren. Dat kunnen ogenschijnlijk goede doelen zijn. Het kunnen echter ook zaken zijn waarbij ‘anderen’ moeten worden geëlimineerd. ‘Dat klinkt vijandig’, zult u denken. Strategie, Stratego, oorlog en strijd. Strategen starten een gevecht. Bij vechten vallen nu eenmaal slachtoffers. Strategen strijden niet altijd openlijk. Het gevecht kan al lang begonnen zijn terwijl de tegenstander zich nog veilig, comfortabel en niet aangevallen voelt. De strateeg weet zijn of haar gedrag meestal -vooral in de beginfase– goed te camoufleren. Onopvallend, vriendelijk en begripvol. De strateeg tracht het strategisch gedrag niet tot (te) vroege conflicten te laten leiden. Bedachtzaam weet hij of zij de reputatie op te houden van het ‘luisterende oor’ en de ‘vriendelijke blik’. Bedenk echter: ‘Het gevecht is alrede begonnen.’ Het is maar dat u het weet!

Waarom lijkt de één slimmer dan de ander? Waarom weet de één altijd de winnaar te zijn? Is strategisch gedrag te leren? Laat ik vooraf stellen dat strategen vaak creatieve en vernieuwende geesten zijn. Zij zien mogelijkheden waar anderen de moed laten zakken. Zij weten nieuwe perspectieven te ontdekken en deze snel concreet te maken. Dat verassende en onverwachte is de ‘stille kracht’ van strategen. Mist u deze eigenschappen? Moet u derhalve berusten in de slachtofferrol van zoveel creativiteit en vechtkracht? Nee, ik denk het niet. Er is namelijk één sterk wapen hetwelk in ‘de strijd’ dient te worden geworpen. Informatie en kennis! Ter aanval en ter verdediging. U staat machteloos tegenover een strateeg die een informatievoorsprong heeft. U bent aan de verliezende hand wanneer u onvoldoende bent gedocumenteerd. De feitelijkheden, de details, de eigen inzichten, zij zullen zorgen voor tegenwicht en nieuwe wendingen. Weet dat strategische denkers ieder gaatje in uw stellingen benutten. Iedere zwakke plek zullen zij genadeloos aangrijpen om vaart te maken en gaten te slaan in uw verdediging. Startegen weten tijd en taal in te zetten als wapen. Sla hen deze uit handen voordat ze u treffen!

Bent u verwikkeld in een strategisch gevecht? Betreedt vanuit uw eigen kracht het strijdveld. Strategie gaat over creativiteit, kennis, informatie (denk aan de spionnen) en intuïtie. Weet wat u te wachten staat en wees terdege voorbereid op een slimme tegenstander. Zijn strategen sluw en slim, doortrapt en vals? Nee, dat hoeft niet zo te zijn! Ze zijn wel goed geïnformeerd. Kijk maar naar de grote onderhandelingen, stille diplomatie en het toeslaan op het juiste moment. Kijk naar de succesvolle bedrijven die marktaandeel weten te veroveren ten koste van de concurrent. Zij hebben hun zaakjes op orde, hebben tijdig de juiste investeringen gedaan en communiceren slim met het ‘slagveld’: de markt. De verliezer staat er met open mond naar te kijken. Aanvallen is de beste verdediging. Dat strategisch gevecht van u is geen voorportaal voor verlies, maar de opmaat naar succes en winst. Ik zie heel veel ondernemers ‘het kopje’ laten zakken terwijl er nog zoveel mogelijkheden zijn om te winnen. Strategisch gedrag betekent effectief en slim met de omstandigheden omgaan en deze naar uw hand zetten. Openingen zoeken, zwakke plekken ontwaren en toeslaan. Nieuwe perspectieven ontdekken!

Geen strateeg? Denk wel strategisch!

jklaasse@xs4all.nl Advies & Coaching hans@valeuraccountants.nl  www.klaasse-klaasse.nl Mediation.

 

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.