Jonge ondernemers, de volgende generatie!

Ik werk graag met jonge ondernemers. Zij hebben net dat beetje extra spirit wat nodig is om te slagen. Zij zijn onbevangen, spontaan en barsten van de energie. Zij willen hun idealen waarmaken en hun doelen realiseren. Wat wil je als adviseur en coach nog meer? Daar is eer aan te behalen. Wel merk ik dat het kinderen zijn van hun tijd. Het moet wel allemaal erg snel en volgens plan verlopen. Wat wil je als adviseur en coach nog meer? Hen helpen! Waaraan toets ik ‘jong ondernemerschap’ zoal? Ik zal het u vertellen!

Louter geld verdienen is een slechte drijfveer om ondernemer te worden. De klant is het belangrijkste. Waarom besta je als ondernemer? Bestaansrecht en het vervullen van een behoefte. Ik heb de laatste jaren heel veel van hetzelfde zien langskomen. Weer een nieuw product, weer een briljant idee en nochtans geen markt. Ondernemen doe je voor de klant. Dat is de eerste toets om als ondernemer überhaupt zinvol bezig te zijn. Ik zie nog teveel  jonge ondernemers met magere plannen en hoopvolle prognoses aan de slag gaan. Ze beginnen plompverloren en raken gaandeweg het spoor bijster. Bouwen aan een degelijke dienst of een mooi nieuw product vraagt punctualiteit, creativiteit en veel doorzettingsvermogen. Maar goed, als de dienst of het product eenmaal staat is er nog geen bedrijf. Een onderneming vraagt om een toegewijd en degelijk team van mensen. Los of vast, flexibel of tijdelijk, in dienst of via samenwerking. De meeste start-ups sterven een vroegtijdige dood door het gebrek aan continuïteit, goede mensen en teamgeest. De tweede toets is derhalve: “Kan ik de behoefte in de markt blijven bedienen, los van mijn persoon, immers ondernemerschap bestaat uit het bij de voortduur discipline en leverbetrouwbaarheid tonen!”

Discipline? Ja, teveel beginnende ondernemers verkeren te snel met het hoofd in de wolken. Ondernemen is vooral vasthouden aan je ideeën en investeren in je klanten. Niet één dag, maar alle dagen van de werkweek. Langs klanten gaan, échte interesse tonen. Veel tijd investeren in de markt, je cijfers op orde hebben en zorgen dat alles klopt. Ik heb veel jonge ondernemers mogen begeleiden. Wie hebben het gered? Zij die op een gedisciplineerde wijze, woekeren met hun talenten. Natuurlijk namen zij risico’s, edoch het ging goed doordat supermotivatie meer kracht geeft dan ‘bij de pakken neerzitten’. Opstaan, doorgaan, nieuwe initiatieven nemen en succesvol worden. Je moet dus als jonge ondernemer gedreven zijn, niet om het geld maar vanwege je ondernemersmentaliteit. Dat is de derde toets. Als geld je doel is, dan wordt het niks. Jonge ondernemers die onverdroten bouwen aan de toekomst gaan vanzelf renderen!

Gaat het dan vervolgens vanzelf? Nee, de omstandigheden en de omgevingsfactoren spelen een belangrijke rol, buitendien is er altijd wel iets dat anders uitpakt dan verwacht. Dat vraagt om vasthoudendheid, karakter en daarenboven vitale bewegelijkheid. Juist het snel reageren op veranderde condities maken jonge ondernemers gans anders dan zelfvoldane en ingedutte concurrenten. Zij hebben –menen zij– alles al een keer meegemaakt en vertrouwen teveel op zelfherstellend vermogen. Hierdoor missen zij kansen. Ik heb schrandere jonge ondernemers hierdoor een voorsprong van jewelste zien behalen. Dat is de vierde toets. Maak gebruik van je flexibiliteit, je enthousiasme en energie. Reageer snel. De vijfde en laatste toets -ik ontveins het niet- is misschien wel de belangrijkste. Kom je afspraak altijd na. Bouw aan je reputatie, je imago en betrouwbaarheid. De gunfactor bij klanten stijgt wanneer jij een integer persoon blijkt te zijn!

Jonge ondernemers kunnen een voorsprong behalen door zich niet te laten pamperen maar zelf de verantwoordelijkheid te nemen!

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.