Inspiratie en prestatie

Bent u een inspiratie voor anderen? Als ondernemer moet u -om als voorbeeld te fungeren- in staat zijn om uw mensen te inspireren. Wanneer u dit niet -of onvoldoende- doet zal er weinig nieuws of uitzonderlijkst binnen uw onderneming gebeuren. Het blijft best wel allemaal z’n gangetje gaan maar veel meer dan dat zal er niet gebeuren. Bent u er tevreden mee? Niet verder lezen, lekker voortsukkelen, aanmodderen en doorschipperen. Wilt u echter een inspirerende leider zijn -en daardoor tot een hogere prestatie komen- dan is het raadzaam er even bij te blijven. Inspirerende leiders spreken positief over hun bedrijf, klanten, producten en merken. Zij zijn het levende bewijs dat het bestaan ervan er iets toedoet. Zij inspireren hun medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Samen zijn zij in staat het koperspubliek in beweging te krijgen. Zij verrassen de markt met nieuwe dingen. Onderscheidende dingen. Een mooi product, een uitstekende dienstverlening en service met een glimlach!

Het maakt echt het verschil. Ik hoor inspirerende leiders met een zekerheid die grenst aan levend bewijs de loftrompet steken over hun producten en de eindeloos goede service die zij hun klanten bieden. Zo inspireren zij hun koperspubliek. Dit type leider weet de boel in vuur en vlam te zetten. De medewerkers zijn trots op hun leider. Ze weten dat ze gemeenschappelijk verantwoordelijkheid zijn voor dit succes. De open communicatie gaat over ons product en ons bedrijf. Deze leiders denken in marktaandeel en positieve naamsbekendheid. Dat kan zelf de meest negatieve medewerker niet negeren. Deel zijn van een succesvol bedrijf of een goed presterend team werkt verslavend. Men steekt elkaar aan. Het is een positief virus dat laat groeien en bloeien. Het gaat er maar net om of het ‘wat’ een belangrijker plek krijgt in de communicatie dan het ‘hoe’. Negatieve mensen vragen steeds: Hoe moeten we dit in vredesnaam doen?’ Ze zien op tegen de hele operatie, het gebeuren en de te leveren prestatie. Positieve mensen die onder een inspirerende leider werken zullen eerder vragen:Wat moeten we doen? Vertel het maar!’ Kijk, dat maakt al een groot verschil. De leider zelf zal zich echter constant met de vraag bezighouden:Waarom doen we dit eigenlijk allemaal?’ Doen we ‘het’ eigenlijk allemaal uitsluitend voor de winst? Doen we ‘het’ eigenlijk allemaal uitsluitend om elkaar een beetje bezig te houden? Nee! We doen dit allemaal om onze missie te vervullen, onze visie te realiseren en onze plaats op de markt te bewijzen. Let op het woordje ‘ons’! We doen dit omdat het leuk en nuttig is. We beleven er plezier aan om –bijvoorbeeld– de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Waarom doet u eigenlijk de dingen die u doet? Wat is uw inspiratie?

Weet u überhaupt uw mensen te inspireren? Bent u een inspirerende en bezielende leider? Als u deze vraag bevestigend kunt beantwoorden maakt u absoluut het verschil binnen uw organisatie. En niet alleen dat, maar ook uw markt zal op uw gedrag reageren. Vanuit uw werk- en levenservaring bent u van meerwaarde voor uw omgeving. Ziet u ook de resultaten? Nee? Laten die nog te wensen over? Stel dan uw prioriteiten. Uw inspiratie moet tot tastbaar resultaat leiden. Stel uzelf die eis! Neem anderen mee in uw missie en visie. Probeer meer vanuit uw eigen ervaring, innerlijke drijfveren en rust mensen te inspireren om meer naar het ‘waarom’ te kijken. Waarom zijn zij eigenlijk onderdeel van uw team? Uw inspiratie moet de inspiratiebron worden waaruit uw mensen vrijelijk en royaal moeten kunnen putten. Dat kan alleen wanneer uzelf overtuigd bent van uw goede keuze en beschikt over standvastigheid. Wie bent u en waarom doet u dit allemaal? Het ‘waarom’ moet centraal staan in de wijze waarop u leiding geeft. Geef uw medewerkers praktische handvatten hoe zij hier ‘handen en voeten’ aan kunnen geven. Geef ruimte aan ambitie maar ook aan rust. Een goede voedingsbodem voor succes. Schep een klimaat van reflectie en nieuwe perspectieven. Reflectie begint bij zelfreflectie!

Een bedrijf leiden naar succes gaat niet vanzelf. Er komt veel voor kijken. Soms is het afzien en simpelweg doorbijten. Het gaat hierbij om de unieke bijdrage die u als leider moet leveren. Vanuit uw kracht en passie dient u een stempel te drukken op de omgeving. ‘Waarom doen we dit allemaal?’ Maak er gerust een collectieve uitdaging van, maar neem en behoud wel zelf de regie. De regie bepalen zal ook betekenen, uw invloed aanwenden om contact te maken én te houden met de anderen. Uw medewerkers. Het moet gaan gebeuren zoals u het heeft uitgedacht. Niet confronterend, gedwongen of geforceerd, maar op een natuurlijke, speelse en inspiratievolle wijze. Een manier waarop alle ‘acteurs’ het beste uit zichzelf halen en van het spel genieten. Maak er een blijspel van. U raakt hierdoor met uw missie en visie in een positieve flow. Een beweging die gaat leiden tot succes. The winning mood! Bent u zo’n bezielende en inspiratievolle leider? Weet u unieke talenten en ervaren krachten te werven, te binden en te boeien? Heeft u grip op de omstandigheden die kunnen leiden tot een inspirerende werkomgeving? Allemaal nodig om het perspectief van het ‘waarom’ te zien en dit bloemrijk –inspiratievol– te schetsen aan uw medewerkers!

Inspiratievol ondernemen zal leiden tot aanstekelijk gedrag. Uw medewerkers gaan belangrijke stappen zetten. Werkplezier en inspiratie leiden tot tevreden klanten!

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.