Passie, plezier en volharding

Waar worden mensen gelukkig van? Ik denk dat het vooral gaat om passie, plezier en voldoening. Een goed gevoel over werk, privéleven en een plezierige relatie met de mensen om je heen. Ondernemers zijn net mensen. Niets menselijks is hen dus vreemd. Ondernemers hebben verschillende stemmingen, emoties, onhebbelijkheden maar ook (gelukkig) vrolijke momenten. Ondernemers die positief en creatief zijn hebben echter een geweldige voorsprong. Ondernemers met passie en enthousiasme. Zij weten het tij te keren en de situatie te beïnvloeden. Ben jij zo’n passievolle ondernemer? Dan ben jij in staat het verschil te maken!

Ondernemers die positief denken over de toekomst hebben een grotere kans hun doelstellingen te realiseren. Passie is van groot belang. Geloof in je eigen kunnen en het hard werken aan een mooie toekomst geven een ‘energieboost’. Ondernemers met een plan hebben ook vaak het ‘goede’ verhaal. Ze zijn volhardend, energiek en doen hun uiterste best de doelstellingen van hun onderneming te realiseren. Een verhaal waarin zij geloven zonder droombeelden achterna te jagen. Met zo’n opstelling is ook het mogelijk mensen mee te krijgen. Medewerkers, klanten en financiers. Enthousiasme is dus heel belangrijk. Positieve mensen die enthousiasme kunnen delen en overbrengen én creativiteit kunnen aanwenden om problemen te beslechten hebben een voorsprong. Heb jij dat weleens? Als jij -als ondernemer- jouw verhaal verteld dat mensen dan op het puntje van hun stoel gaan zitten?! Nee? Dan moet je daar in rap tempo voor gaan zorgen! Jouw enthousiasme en twinkeling in de ogen werken namelijk aanstekelijk. Bij je collega ondernemers, je medewerkers, zakenpartners en klanten. Klanten moeten jou sowieso aantrekkelijk vinden. Een beetje verliefd op je raken. Neem anderen dus mee in jouw enthousiasme en droom. Verwoord waarin jij gelooft. Voor sommigen ondernemers is het moeilijk om die passie en hun droom tot uitdukking te brengen en uit te dragen. Daardoor missen zij onnodig kansen. Een coach kan jouw helpen om dit te leren. Valse bescheidenheid en schroom moeten overwonnen worden. Geloof in eigen kunnen is noodzakelijk om succes te hebben. Creëer je eigen succes. Echt het kan! Zet eens voor jezelf op papier waarom jij denkt dat klanten bij jou moeten zijn om een goede ervaring op te doen. Wanneer jij dat voor elkaar krijgt geeft dat (zelf)vertrouwen. En dat is bij ondernemen van essentieel belang. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen van jouw omgeving. Vertrouwen is broos, je kunt het ook verspelen. Dat is meestentijds alleen te herstellen door in het vervolg betrouwbaarheid te praktiseren. Daar is een oprecht gemoed en integer gedrag voor nodig. Maar vertrouwen is ook afgaan op je eigen waarneming, jouw ondernemerskompas. Vertrouwen dat tegenslagen en teleurstellingen weet te overwinnen. Passie en enthousiasme gaan jouw vervolgens helpen!

Stel jezelf niet allerlei onnodige vragen. Er zijn meer vragen te bedenken dan antwoorden te verzinnen! Het zaait vaak vertwijfeling en onzekerheid. Stel jezelf liever de ‘waarom’ vraag. Als jij deze voor jezelf kunt beantwoorden kan je het ook aan anderen uitleggen. Lang gevestigde ondernemers –is mijn ervaring– hebben hier ook vaak problemen mee. “Waarom ik besta, tja, dat weet ik eigenlijk niet, dat vraag ik me nooit af”. Dat zou ik dan maar eens gaan doen! Het is dan ook niet vreemd dat dit type ondernemer het eerst in de problemen komt als het even tegenzit. Ze ondernemen teveel op routine en via geijkte patronen. De ‘waarom’ vraag noopt ook tot innovatief handelen en vernieuwend denken. Ik blijf dus altijd maar -tot het vervelende af- doorvragen, het is een zinnige vraag die wacht op een doordacht antwoord. Waarom ik dat doe? Wel, het is belangrijk dat ondernemers een buffer van standvastigheid en weerstand opbouwen voor de momenten waarop het tegenzit. Op de automatische piloot ‘tevreden’ ondernemen is een geweldige valkuil. De tijd waarin wij leven is een tijd van tumultueuze veranderingen en veel onzekerheid. Daarom moet je over een buffer beschikken. Vitaliteit, enthousiasme, creativiteit en samenwerking vormen zo’n buffer. Ondernemen met passie. Als coach wordt je niet altijd begrepen. Het effect van het ‘elkaar het vuur aan de schenen leggen’ is echter dat –ondanks de aanvankelijke weerzin– er uiteindelijk vruchtbare denkprocessen op gang komen. Gaat alles goed als je enthousiast bent? Nee! Natuurlijk komt er meer bij het ondernemen kijken. Maar het is wel belangrijk dat de grondhouding goed is. Als je alleen passie en enthousisme hebt en de rest is een chaos dan is het uiteindelijke resultaat een puinhoop van jewelste. Allerlei zaken komen op de weg van de ondernemer. Ook taken die niet zo leuk zijn. Daar komen die verschillende stemmingen, emoties en onhebbelijkheden vaak vandaan. Financiën, –niet ieders interessegebied– personeelszaken –voor sommigen om depressief van te worden– en relatiebeheer –zeer tijdrovend– kosten menig ondernemer hoofdbrekens. Zonder het heilige vuur van de passie en enthousiasme zou je dan snel het bijltje erbij neer gooien. Niet doen, gewoon doorgaan. Doorbijten. Ook de lastige dingen moet je leren executeren. Dat gaat beter met passie en enthousiasme. Ik wens jou een inspirerende dag!

Ondernemers die passie en plezier als basis voor het ondernemen omarmen zijn in staat anderen te inspireren en een buffer op te bouwen wanneer het even tegenzit!

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.