Volle kracht vooruit

Ondernemen gaat niet simpelweg om het opeenstapelen van successen. Zo van: “Ik ben ooit begonnen, heb het weten uit te bouwen tot een succes en dat zal in lengten van dagen zo blijven!” Was het maar waar. Een ondernemer kan niet op zijn of haar lauweren rusten. Nee, dat is potsierlijk, zelfvoldaan en gevaarlijk gedrag. Als je blijft doen wat je deed blijf je krijgen wat je kreeg. Geen vooruitgang, geen nieuwe inzichten, geen innovatie en geen dynamiek. De pit is er uit. Voor je het weet ben je van trendsetter, volger of –erger– verliezer. Ondernemers moeten zich bewust zijn van de noodzaak zich telkenmale opnieuw uit te vinden. Het gevaar van disruptie ligt altijd op de loer. Continue verandering! 

Er zijn nog zat ondernemers die het allemaal absoluut niet hebben zien aankomen. Wat? De grote veranderingen in hun branche die uiteindelijk een desastreuze uitwerking hadden op hun omzet en resultaat. Ze deden jarenlang hetzelfde wat zij al jarenlang gedaan hadden. Te laat –en als bij verrassing– zien zij nieuwe vormen van dienstverlening en baanbrekende bedieningsconcepten ontstaan. De reactie komt meestentijds te laat. De anderen zijn al op volle kracht ‘vooruit’ en zij moeten de moed nog bij elkaar rapen. Een niets en niemand ontziende kracht die zal leiden tot verstoring van de markt. Bent u daar als ondernemer alert op? Ondernemers moeten toekomstdenkers zijn. Bezig zijn met de komende jaren en niet hun handen vol hebben aan de waan van de dag. Gemakkelijker gezegd dan gedacht. Wellicht. Maar toch wil ik pleiten voor een dynamische en open houding van ondernemers. Bedenk eens wat er de komende jaren allemaal te veranderen staat. Moet alles dan overboord? Nee, juist niet. Benut de bestaande structuren maar meng deze met inspirerend leiderschap, resultaatgericht handelen en innovatiekracht. Vanuit deze basis gooit u niets waardevols overhoop en benut u de bestaande organisatie volledig om uw visie in beweging te zetten. En dat is noodzakelijk. Ondernemers moeten bewegelijk en dynamisch zijn. Juist op deze wijze krijgt u de medewerkers in de juiste richting. De richting om uw doelstellingen te realiseren. Heeft u een toekomstvisie? Heeft u een beeld wat er in de komende jaren in uw branche gaat veranderen? Heeft u een antwoord? Heeft u de juiste mensen aan boord? Kortom, bent u bezig met ‘het nieuwe’ of laat u het graag bij ‘het oude’? Dat maakt het verschil tussen uw toekomstige succes of de teloorgang van uw nering. En laten we wel wezen, dat laat u toch niet gebeuren!

Kleine nieuwkomers op de markt –de zogenaamde start-ups– zijn innovatief en hebben een groot aanpassingsvermogen. Er zijn nog geen in beton gegoten structuren, protocollen en procedures. Dat kan in hun voordeel werken. Echter, u als bestaande ondernemers heeft wél die basis van afspraken en regels. Uw organisatie staat. Dat kan vervolgens in úw voordeel werken. Belangrijke voorwaarde is wel –wil het niet als een blok aan uw been zitten– dat u bureaucratie weet te vermijden. Ook het management kan een blokkade zijn voor jonge ambitieuze mensen met vernieuwende ideeën. Dat vraagt van de ondernemer leiderschap. Het slechte eruit snijden en het goede koesteren. Over onderscheidend vermogen gesproken! Jonge –net startende– ondernemers zijn soms onverantwoord wild. Commercieel gedreven en overdreven enthousiast. Een goede leider –of adviseur/coach– weet dit op tijd af te remmen en te kanaliseren. Kanaliseren zorgt er ook voor dat de organisatie niet te log wordt. Logheid en starheid zijn de grootste vijanden van creëren, bouwen, vernieuwen, nieuwe vormen, realiseren en integreren. Om die reden verzanden veel veranderingen, vernieuwingen en innovaties in mislukte implementaties. Het komt niet écht van de grond. Het blijft steken in pogingen en goede voornemens. Schep dus als ondernemer de juiste condities. Een klimaat waar u als leider initieert, het management ondersteunt, de structuur voor borging zorgt en de ‘leidende coalitie’ -dat zijn de jonge ambitieuze mensen- het voortouw nemen. Samen op weg naar een mooie toekomst voor de onderneming. Zo benut u alle krachten optimaal en krijgt de onderneming weer nieuwe perspectieven. En dat is nodig, tenminste wanneer u een antwoord wil formuleren op de grootste bedreiging van deze tijd: disruptie!

Ondernemers die stilstaan of zich nog eens heerlijk wentelen in oude successen zijn een prooi voor roofdieren die op de loer liggen. Welke? Disruptie, agressieve concurrenten en start-ups!

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.