Misschien of zeker weten?

Zijn uw klanten op en top tevreden? Overtreft u hun verwachtingen? Misschien of zeker weten? Steeds weer een topdienst leveren is niet simpel. De beste producten leveren tegen de meest faire prijs lijkt bijna een utopie. En toch moet dit alles wel geschieden. Klanten zijn kritisch en willen het beste voor de meest scherpe prijs. Bij u niet? Kalm aan, het komt vanzelf. Klanten tevreden krijgen is geen spelletje maar een attitude! U moet er echt aan wennen dat het noodzakelijk is om klanten in de watten te leggen. Klanten hebben veel keuzemogelijkheden. Keuzestress is een verschijnsel dat niet meer uit te bannen is. Hoe gaat u als ondernemer profiteren in plaats van creperen? Ik heb de afgelopen tijd veel ondernemers horen klagen. Niet klagen maar dragen én veranderen, is mijn advies!

Als je de verhalen mag geloven doet iedereen uitzonderlijk zijn of haar best om het klanten naar de zin te maken. Ik heb daar in toenemende mate twijfels over. Wanneer ik zie dat er nog zoveel ondeskundigheid en onbeholpenheid is bekruipt mij weleens het gevoel dat sommige ondernemers nog een hele weg te gaan hebben. Ongemotiveerd personeel, veel faalkosten die op de klant worden verhaald en weinig productkennis doen mij het ergste vermoeden. Sommige ondernemers zijn nog niet doordrongen van het feit dat anders, dat het beter moet. Men claimt klantgericht te zijn, maar in werkelijkheid omzeilt men de confrontatie. Men vlucht voor de klantontevredenheid en neemt zichzelf voor het morgen beter te doen zonder echt tot maatregelen over te gaan. U acht deze stellingname wat overdreven? Een teken dat u nog niet doordrongen bent van ernst van de zaak en uw hoge opdracht. Klantgerichtheid vraagt opofferingsgezindheid en passie. U presenteert zich nog altijd anders dan u werkelijk bent. U heeft zelf ook niet zo’n hoge pet op van de inspanningen van uw medewerkers? Mooi zo! Dan is er in ieder geval sprake van enige zelfkennis. Nu er nog wat aan doen. Morgen? Nee, vandaag. Het is de hoogste tijd. Voor het te laat is!

Een somber verhaal? Nee hoor, een ultieme kans. Een kans om de klant wél tevreden te krijgen. Dat is toch een geweldige boodschap?! Het moet voor u en uw medewerkers een continue uitdaging zijn om klanten het beste van het beste te geven. Zo worden het fans en ambassadeurs. Hoe krijgt u dit voor elkaar? Simpel! U moet uw klant leren kennen. Wat zijn haar of zijn wensen en behoeften? Waarmee kunt u hen écht van dienst zijn? Dat is iets anders dan commercieel zijn. U moet zichzelf wegcijferen. U en uw medewerkers zijn er voor de klant. De klant is het middelpunt van uw organisatie, het bestaansrecht van uw onderneming. Spreken met uw klanten geeft waardevolle informatie. Betrouwbaarheid, integer handelen en eerlijk zakendoen zijn begrippen die we soms aan het kwijtraken zijn. We dreigen dienstbaarheid en dienstvaardigheid te zien als een spelletje. Het is echter een uiterst serieuze bezigheid. U moet uit de kast komen. Naar de klant toestappen en hem of haar blijk geven van uw interesse. Met welke instructies stuurt u uw medewerkers op de klant af. Met zweet in uw handen of met trots? Dat maakt wel een verschil. Stel u uw klanten weleens de vraag wat er beter kan? Werkt u echt aan een beter begrip van haar of zijn wensen?

Heeft u het met uw medewerkers weleens indringend over de wensen en behoeften van de klant? Hoe kunnen we het met elkaar beter doen? Waar kunnen we de klant mee verrassen? Daar is kennis en klantinzicht voor nodig. Verzamelen van informatie vraagt om een investering. Een investering die zich echter dubbel en dwars zal uitbetalen. Ik schreef het al: klanten moeten fans en ambassadeurs worden. Dat werkt aanstekelijk en zorgt voor nieuwe klanten. Uw medewerkers delen in het succes. Iedereen wil immers bij een succesvol bedrijf werken?! Zo komen de juiste talenten bij u op de stoep. Zo groeit u uit tot een succesvol bedrijf. Ik ben een voorstander van transparantie omtrent prestaties en resultaten. Gezamenlijkheid is de kracht van een organisatie. Het samen doen geeft plezier en inspiratie. Gooi derhalve alle oude afspraken overboord. Zelfgenoegzaamheid is er al genoeg op deze wereld. Stel uzelf ten dienste van de klant. Laat een bezoek of een opdracht aan uw bedrijf op een feestje uitdraaien. Laat iedereen in deze feestvreugde meedelen. Als iedereen binnen het bedrijf weet hoe belangrijk het is de klant in de watten te leggen ligt klantgericht handelen in het verschiet. Eerder niet. Dan blijft het altijd met hangen en wurgen een ‘misschientje’!

Uzelf en uw medewerkers ten dienste stellen van de klant. Dat is geen spelletje maar een uitermate professionele bezigheid!

 

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.