Sjoemelaar of vaandeldrager?

Politieke leiders die er een potje van maken. Ze proberen zich omzichtig ‘eruit’ te draaien. Krijgen ze een nieuwe kans? Maar ook onbetrouwbare leiders van grote en kleine ondernemingen. Sjoemelsoftware en sjoemelende leiders. Ondernemers die sjoemelen met van alles en nog wat. Wat zijn dit voor lieden? Sjacheraars? Zijn het fraudeurs of charlatans? Of zijn het slimme zakenlui? Dom en kortzichtig? Uit de prestigieuze bedrijfsgebouwen, automobielen, dikke verhalen en ‘hofhouding’ is dit niet zondermeer te herleiden. Wat zijn dit voor leiders? Schijnbaar zijn het heel normale leiders en ondernemers. En toch zit er een merkbaar en merkwaardig luchtje aan. Ze gaan uitsluitend voor succes. Op de korte termijn welteverstaan. Want na verloop van tijd is de pret over. Na hen de zondvloed!

Wat hebben we nodig? Vertrouwenwekkende leiders. Mensen die moraliteit hoog in het vaandel hebben staan. Mensen met een consequente koers en authenticiteit. Leiders die die niet sjoemelen met de waarheid. Eerlijkheid wordt door volgers zeer op prijs gesteld. Het is een voorwaarde om leider te mogen zijn van mensen die écht de opvolgende factor zijn. Doeners en volgers! Vertrouwen is een gevoel dat samenhangt met gedrag. Realistisch, beide benen op de grond en integer handelen en wandelen. Leiders die overdrijven, drijven over. Zij hebben een vorm van onbestendigheid die mensen niet waarderen. Ik ken ondernemers die altijd met de borst vooruit lopen te pralen met al hun verworvenheden. De omvang en geestesgesteldheid van de groep volgelingen staat echter in een schril contrast met het decorum van de leider. Vertrouwenwekkende leiders zijn mensen die een streepje voor hebben, het voordeel van de twijfel krijgen en een hoge gunfactor hebben. Medewerkers lopen voor dit soort leiders een stapje harder. Heel belangrijk is dat de leider een consistent beleid voert, geen plotselinge grote onnodige en onzinnige aanpassingen doorvoert, maar veeleer met de groep tot wezenlijke verbeteringen komt. Kortom, het zijn mensen die zijn te vertrouwen!

Wat zijn de eigenschappen van de vertrouwenwekkende leider? Ze zijn zoals gezegd vooral eerlijk. Oprecht in hun bedoelingen en neutraal als het gaat om de voorkeur voor mensen. Ze weten uiteraard wel het kaf van het koren te scheiden. Neutraliteit is een belangrijke voorwaarde voor het ontvangen van respect en vertrouwen. Zo ook als het gaat om realiteitszin. Overdrijven van de problemen zal enkel leiden tot onzekerheid bij de volgers. De leider onthoudt zich van verdachtmakingen en roddels. Hij of zij gaat op zoek naar de feiten. Moet een leider altijd flexibel zijn? Ja, dat vraagt de omgeving en de complexiteit van het ondernemen. Dit mag u echter nooit verwarren met onvoorspelbaar gedrag of draaikonterij. Nee, de vertrouwenwekkende leider is consequent, degelijk en rechtlijnig. Niet statisch of rigide. Maar hij of zij kiest één vaste duidelijke lijn. Betrouwbaarheid komt het meest tot uiting in het trouw zijn aan idealen en afspraken. Normen en waarden die er iets toedoen. Bent u zo’n vertrouwenwekkende leider? Of mankeert er hier en daar nog wat aan? De vertrouwenwekkende leider is altijd uit op verbetering. Er is dus nog ‘doen’ aan! Ontwikkel voor uzelf de juiste eigenschappen die u als betrouwbaar en rustig doen overkomen. Schep een veilig klimaat voor uw mensen. Heel belangrijk!

Heeft u vertrouwen in uzelf en de ander? Bent u altijd uit op een eerlijke relatie met de ander? Ik zie veel sjoemelende leiders misbruik maken van vertrouwen. Zij denken vooral aan zichzelf. Niet zo’n verheffende kwalificatie. Dat komt door hun weinig verheffende gedrag. Gedrag staat centraal. voorbeeldgedrag en het ‘rolmodel’ zijn! Een andere belangrijke eigenschap is ervaring. Uw ervaring als leider en de ervaring die mensen met u hebben. Heeft u een bewezen staat van dienst? Heeft u altijd het beste voor het collectief gezocht? Mensen die vanuit een ruime levenservaring vertrouwenwekkende leiders worden hoeven niets te bewijzen en nergens bang voor te zijn. Zij hebben ontegenzeggelijk veel meegemaakt maar altijd het blazoen schoon en hoog gehouden. Vaandeldragers. Het verleden is dus van belang, maar de toekomst nog belangrijker. Uitermate belangrijk! Wat kunt u nú doen? De dagelijkse problemen van leiderschap erkennen en daar naar handelen. De koe bij de horens vatten. Zet een duidelijke koers uit voor de organisatie waar u leiding aangeeft. Let daarbij op ieders verantwoordelijkheden. U bent de leider niet de baas! Vertrouw de mensen die het –met u– moeten doen. Zo krijgt u ook vertrouwen. Heb oprechte belangstelling in mensen, informeer, waardeer en creëer met elkaar. Een échte leidersrol!

Bent u vertrouwenwekkend voor uw omgeving? Of heeft men bij het uitspreken van uw naam een wrange smaak in de mond? Ja? Breng daar dan vandaag nog verandering in!

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.