Tevreden? Zeker weten!

Er worden bergen geld uitgegeven aan marketingcampagnes, netwerkbijeenkomsten en andere events om nieuwe klanten binnen te halen. Heel veel dienstverleners leggen de focus op nieuwe klanten. Is dat wel zo slim? Zomaar een vraag! “Het gaat immers om nieuwe omzet”, zult u denken. Omzet komt ook –en dat is zeker- van bestaande klanten. Wanneer nu eens deze klanten worden ingezet voor het aanbrengen en winnen van nieuwe klanten? Dat scheelt u een hoop tijd en kosten. Maar dan moet u van uw bestaande klanten wel op en top tevreden klanten maken. Enthousiaste klanten brengen meer op. Ze zorgen voor bestendige omzet en krijgen meerwaarde door ambassadeurschap (gratis reclame) en door de ondernemingen aan hun vriendenkring aan te bevelen!

Bent u dagelijks bezig om fans en ambassadeurs te creëren? Heeft u er zorg voor dat uw klanten helemaal en volledig krijgen wat hen toekomt? Maakt u werk van uw belofte of regelt u het zo dat zij ternauwernood klant blijven. Dat is te schraal en dat legt te weinig gewicht in de schaal. In de schaal van de klanttevredenheid, welteverstaan. Door een topdienst te leveren worden uw klanten fans. Fans zijn plezierige mensen. Zij zijn idolaat van de persoon of de organisatie die zij adoreren. Daar komt nog iets bij. Fans kijken niet op een paar centen. Klanten die fans zijn geworden besteden meer en zijn minder prijsgevoelig. Ook sparen zij kosten noch moeite om klant te blijven. Zij weten wat zij hebben. Zij zijn dus trouw en sympathiseren met u!

U slaat derhalve eigenlijk twee vliegen in één klap. Tevreden klanten zorgen op deze wijze voor nieuwe klanten. Dat is toch wat u wenst te bereiken? Maak dus van uw klanten superpromoters. Mensen die overal en altijd positief over u spreken. Daar moet u wel iets voor doen. Dat gaat niet vanzelf. U dient –als voorbeeld– enthousiasme, beleving en plezier over te dragen op uw klanten. Uw waardering, aandacht en oprechte interesse in hun leven en werk uit te dragen. Niet achteloos of gemaakt, maar authentiek en met werkelijke betrokkenheid. Luisteren naar uw klanten is een goed begin. Het is echter niet genoeg. Het komt op handelen aan. Uw woord waarmaken en de belofte vervullen. Zo werkt u aan klantevredenheid, zo krijgt u nieuwe klanten!

Het zal absoluut –in positieve zin– eveneens gevolgen hebben voor uw medewerkers. Medewerkers vinden het fijn als klanten tevreden zijn. Hierdoor worden het betrokken mensen die het meedenken van klanten als een verrijking zien. De tegenwoordige klanten weten wat zij willen, zij zijn slim, hebben kennis en goede maar ook slechte ervaringen. Wat doet u met dit groeiende bewustzijn van uw klant? Negeert u het nog steeds? Doet u het af met: ‘dit is een uiterst kritische klant die niet tevreden te krijgen is!?’ Dan moet ik u waarschuwen. Zorg er dus voor dat uw medewerkers een goede ‘opvoeding’ krijgen. Klanten zijn de baas. Niet u. U bent er voor de klant en neemt in het kielzog uw medewerkers mee. U zet uw beste marketingwapen in, uw medewerkers!

De verwachtingen van de klant overtreffen betekent de ambitie van uw bedrijf waarmaken. Hiervoor moeten sommigen nog wat nieuwe gewoonten aanleren. Aanleren en afleren. Begin uw medewerkers dus allereerst te vertellen dat u de klant honderd procent tevreden wil zien. Dat is de missie. Dit neemt u zichzelf voor en daar zijn de medewerkers hard bij nodig. Gun hen die belangrijke rol. Wanneer u dit verheft tot de ultieme doelstelling gaat u ook de kansen zien. U bent honderd procent alert op mogelijkheden om te scoren. Zo werkt dat nu eenmaal. Geen voornemens, geen kansen. Wacht de juiste momenten af wanneer u kunt scoren. Dat kan in heel kleine zaken liggen. Vergeet niet te scoren. Dat is het nieuwe denken over klanten. Klanten die fans worden!

Anders denken over klanten is een uitermate plezierige bezigheid. Geniet van ieder klantcontact. Klanten zijn geen last maar een lust. U zult zien dat uw medewerkers meegaan in deze flow. Zorg dus voor de juiste klanten en werf de beste en meest enthousiaste medewerkers. Mensen die passie hebben voor hun vak, die klanten aantrekkelijk vinden. Maak van ieder klantcontact een leuke gebeurtenis. Doe iets extra’s dat bij de klant blijft hangen. Vriendelijkheid, dienstbaarheid en behulpzaam zijn helpt écht. Heeft u nog ontevreden klanten? Geen nood!Luister naar hen, ga in dialoog met hen. Zij kunnen de meest belangrijke verbeterpunten aandragen. Gratis. Zij zijn goud waard. Wanneer u hen vervolgens tevreden krijgt worden het superpromoters die nieuwe klanten binnenhalen!

Tevreden klanten gaan voor u werken omdat zij hun vriendenkring een goede dienst willen bewijzen. Zij gaan hen attenderen op uw dienst of producten!

Reageer

Je kan deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Terug

© Hans Klaasse.